نکات کلیدی و کاربردی در مراقبت و نگهداری از انواع جاروبرقی

نکات کلیدی و کاربردی در مراقبت و نگهداری از انواع جاروبرقی
جارو برقی یکی از لوازمی است که تقریباً در تمامی منازل یافت می شود و کاربرد زیادی دارد. امروزه به منظور تمیز کردن بخشی از خانه، مبلمان و … از این وسیله استفاده می شود. با توجه به کاربرد و کارایی بالایی که دارند به شدت در معرض آسیب و خرابی قرار دارد. پس بهتر است در مراقبت و نگهداری از آن تلاش کنیم. برای مراقبت و نگهداری بهتر از جارو برقی بهتر است پیش از استفاده از آن به یک سری نکات و موارد خاص توجه کنید. مراقبت درست و صحیح از جارو برقی علاوه بر کارایی بهتر آن، سبب افزایش طول عمر جارو برقی نیز می شود. همچنین نیاز به تعمیر جارو برقی را کاهش می دهد.
امروزه در دنیای مدرن، انواع و اقسام جاروبرقی با کاربرد های متفاوت در بازار موجود هستند. اما بهترین کار بعد از انتخاب و خرید جاروبرقی، یاد گیری شیوه صحیح کار کردن و نگهداری از آن است. زیرا این کار موجب استفاده طولانی ‌تر و کارایی بیشتر دستگاه می ‌شود. برای مثال در آشپزخانه کودک شما دستش به یک ظرف شیشه‌ ای می‌ خورد و آن را می‌ شکند. بهتر است ابتدا تکه ‌های بزرگ را به آرامی جمع کنید. سپس برای اطمینان از اینکه تکه‌ های ریزتر کامل جمع شده‌اند و به کسی صدمه نمی ‌زنند از جاروبرقی استفاده کنید.
در بازار خرید و فروش جارو برقی برند های متفاوتی  وجود دارند که تعمیرات هر یک از آنها نیاز به مهارت و تخصص دارد تا به درستی و با روشی اصولی تعمیر شود. 
بنابراین با توجه به اینکه جاروبرقی ضروری ‌ترین وسیله در نظافت منزل به حساب می‌ آید، ما در این مقاله تلاش کردیم تا نکاتی در خصوص مراقبت و نگهداری از جارو برقی در اختیار شما قرار دهیم تا شما عزیزان با مطالعه مطالب آن و به کارگیری آن در مواقع نیاز بتوانید عملکرد بهتر و موفق تری را تجربه نمایید پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
نکات و مواردی در خصوص نگهداری و مراقبت از انواع جارو برقی

نکات و مواردی در خصوص نگهداری و مراقبت از انواع جارو برقی

برای نگهداری و مراقبت درست و صحیح از جارو برقی بهتر است پیش از استفاده از آن، دفترچه راهنمای جارو برقی را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهید. این کار باعث می شود تا با کارکرد درست و روش صحیح کار محصول به خوبی آشنا شوید و در صورت بروز مشکل آن را به درستی تشخیص دهید. مورد بعدی در مراقبت از جارو برقی استفاده و برخورد درست با سیم آن، مراقبت و استفاده درست از کمربندی جارو برقی، تمیز کردن مرتب پاروی جارو برقی، تعویض و خالی کردن به موقع کیسه جارو برقی و فیلتر های آن و  تمیز کردن چرخ های جارو برقی و … است. که در ادامه به بررسی برخی از این موارد  می پردازیم.
  • تعویض و تمیز کردن فیلتر های جارو برقی

نقش کلیدی فیلتر جاروبرقی این است که ذرات آلوده موجود در هوا را به داخل جاروبرقی کشانده تا جذب فیلتر شوند سپس دوباره هوای تمیز به محیط برگشت داده شود. یکی از مهم ترین قطعات برای حفظ سلامتی خودتان و جاروبرقی فیلتر جاروبرقی است که یکی در پشت پاکت و دیگری روی بدنه نصب می شوند. وظیفه فیلتر پشت پاکت جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل موتور است. فیلتر بدنه هم از ورود گرد و غبار و آلودگی به فضای منزل جلوگیری می کند. البته فیلتر هایی که کارخانه های سازنده جاروبرقی به هنگام ساخت در درون آنها قرار می دهند آنطور که باید و شاید کار فیلتراسیون هوا را انجام نمی دهند و حتما باید از فیلتر هپا در جاروبرقی استفاده کرد.
یکی از نکات مراقبتی و نگهداری از جارو برقی که سبب عدم نیاز آن به تعمیرات می گردد، تعویض و تمیز کردن به موقع فیلتر آن است. وجود فیلتر در جارو برقی های مختلف متفاوت است. در برخی از آنها یک فیلتر و در برخی دیگر چند فیلتر ممکن است وجود داشته باشد. برای اطلاع از محل قرار گیری و روش تعویض فیلتر جارو برقی خود بهتر است دفترچه راهنمای آن را به خوبی مورد مطالعه قرار دهید. سپس اقدام به تعویض و تمیز کردن آن نمایید. زیرا در برخی از جارو برقی ها از فیلتر های یک بار مصرف استفاده شده که زمان تعویض آنها سالی یک بار بوده که در صورت عدم استفاده زیاد از جارو برقی تا دو سال یک بار هم می توانید این کار را انجام دهید.
تعویض فیلتر جاروبرقی را خودتان هم در منزل می توانید انجام دهید. برخی از این فیلتر ها قابلیت شسته شدن را دارند که این با حک شدن حرف W روی فیلتر نمایش داده می شود. اما برخی از فیلتر ها فقط می توان آن را با تکان دادن تمیز کرد تا گرد و غبار حاصل از محیط از آن خارج شود.
پیشنهاد ما این است که فیلتر پشت پاکت را هر چهار پاکت یک بار تعویض نمایید. این فیلتر تاثیر مستقیم در مکش جاروبرقی دارد و اگر تمیز نباشد مکش به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و به موتور فشار وارد می شود. فیلتر بدنه را نیز هر شش ماه یکبار تعویض کنید. شستشو فیلتر پیشنهاد نمی شود. چون با شستشو، فیلتر خاصیت خود را از دست می دهد.
تعویض و تمیز کردن فیلتر های جارو برقی
  • مراقبت و استفاده صحیح از سیم(کابل) جارو برقی

یکی دیگر از قطعات مهم جاروبرقی سیم برق جاروبرقی است که همانطور که از نام آن مشخص است وظیفه رساندن انرژی الکتریکی به موتور جاروبرقی را بر عهده دارد. معمولا برای این قطعه که متصل به سیستم سیم جمع کن می باشد مراقبت کافی به عمل نمی آید و خرابی سیستم سیم جمع کن از شایع ترین خرابی ها در جاروبرقی های مختلف است. برای نگهداری از جاروبرقی خیلی مهم است که از اصلی ترین قسمت آن که باعث روشن شدن جاروبرقی می شود به خوبی مراقبت کرد. هنگام استفاده سیم را تا انتها و با قدرت نکشید و در هنگام استفاده از جاروبرقی دقت داشته باشید که سیم کشیده نشده باشد و در حین استفاده هم دقت کنید سیم به جایی گیر نکند و یا کشیده نشود. در هنگام جمع کردن سیم هم این کار را به آرامی انجام دهید و سیم را به یکباره جمع نکنید.
می توانید برای اینکه سیم جاروبرقی به راحتی بر روی زمین قرار بگیرد با کمک یک محافظ برق آن را به برق متصل کنید تا هم سیم خود محافظ برق به اضافه شدن سیم جاروبرقی به شما کمک کند و هم سیم خود جاروبرقی، که بتوانید به راحتی به مکان های مختلف بدون کشیده شدن سیم بروید و هم اینکه مطمئن باشید در صورت قطعی برقی یا هر اتفاق دیگری جاروبرقی شما به یکباره خاموش نمی شود که بسوزد بلکه اول محافظ برق قطع می شود.
برای محافظت و مراقبت بهتر از جارو برقی خود در زمان گره خوردگی سیم بهتر است از کشیدن و استفاده از سیم جمع کن جارو برقی خودداری کنید، و در ابتدا آن را  به درستی باز کرده سپس اقدام به جمع آوری آن توسط دکمه نمایید، برای باز کردن گره نیز دقت و حوصله به خرج دهید. از آزاد کردن سیم از پریز با کشیدن خود آن یا سیستم سیم جمع‌ کن به شدت خودداری کنید. این کار علاوه بر آسیب زدن به سیم امکان اتصالی برق را نیز به همراه دارد. در صورتی خرابی و خوردگی قسمتی از سیم بهتر است آن را به وسیله چسب برق بپوشانید تا از پارگی بیشتر آن جلوگیری شود. در مواقع نیاز نیز می توانید از افراد ماهر و متخصص کمک بگیرید. تعمیرات سیم جارو برقی ها با برندهای مختلف، متفاوت و نیاز به داشتن مهارت و تخصص دارد.
مراقبت و استفاده صحیح از سیم(کابل) جارو برقی
  • تعویض مرتب و به موقع کیسه جارو برقی

یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های جارو برقی کیسه آن است که باید به موقع تعویض و خالی گردد تا جارو برقی عملکرد بهتر و کارایی بهتری پیدا کند. به طور کل تعویض کیسه جارو برقی باید به صورت هفتگی انجام بگیرد. تعویض کیسه جارو برقی به استفاده جارو برقی و میزان آلودگی محیط نیز بستگی دارد. سعی کنید هیچ وقت کیسه را تا لبه و انتهای پر نکنید. زیرا این کار سبب کاهش مکش جارو برقی شده و در عملکرد آن خلل ایجاد می کند. همچنین سبب گرم شدن موتور جارو برقی شده و ممکن است آسیب جدی و شدیدی به آن وارد کند.
یکی از قطعات مهم جاروبرقی که تاثیر مستقیم در قدرت مکش دارد پاکت جاروبرقی است. پیشنهاد می شود از مدل دائمی استفاده نگردد، زیرا دارای منافذ بسیار ریز می باشد و پس از هر بار تخلیه و حتی شستشو تعدادی از این منافذ بسته باقی می مانند و از کارایی جاروبرقی می کاهد و باعث فشار بیشتر روی موتور و در نتیجه داغ کردن آن و از کار افتادن موتور می شود. حتما هر چند وقت یکبار پاکت جاروبرقی رو چک کنید و در صورت پر بودن آن را تعویض نمایید.
تعویض مرتب و به موقع کیسه جارو برقی
تمیز کردن کیسه جاروبرقی از آن جمله مواردی است که باید به طور مرتب تمیز و شسته شود. البته در برخی از مدل های جاروبرقی شرایطی وجود دارد که می توانید از کیسه های یکبار مصرف کاغذی جاروبرقی استفاده کنید و پس از استفاده آن را دور بیندازید.
اما بعضی از فنی کارها به شما توصیه می کنند برای کمک به حفظ محیط زیست حدالامکان از کیسه های پارچه ای استفاده کنید و بعد از هر هفته یا هر 10 الی 15 روز حتما کیسه را خالی کرده و تمامی گرد و غبار آن را تمیز کرده و سپس بشوئید تا برای استفاده مجدد بتوانید از آن استفاده کنید.
قطعا خالی کردن کیسه جاروبرقی یکی از نکات مهم در نگهداری از جاروبرقی به شمار می رود چرا که وقتی کیسه جاروبرقی پر باشد و همچنان هم از جاروبرقی استفاده شود فشار زیادی به موتور وارد می شود. به این صورت که در حین پر بودن کیسه جاروبرقی، موتور جاروبرقی تلاش زیادی می کند تا با کمک مکش هوا بتواند زباله ها را جمع کند.
در نتیجه این تلاش ها چیزی جز داغ شدن، نیم سوز شدن و یا سوختن موتور جاروبرقی وجود ندارد. شما برای جلوگیری از این کار می توانید خالی کردن کیسه جاروبرقی را جزء مواردی قرار دهید که به طور مرتب حتما پیگیری شود.
پس اگر در شرایطی قرار گرفتید که احساس کردید جاروبرقی طبق روال منظم خود عمل نمی کند بدون هیچ نگرانی می توانید نسبت به تعویض و یا حتی تمیز کردن فیلتر آن اقدام کنید.
اما اگر برای جاروبرقی مشکلاتی از قبیل: سوختن موتور جاروبرقی، خرابی ترموستات جاروبرقی، جمع نکردن زباله ها توسط جاروبرقی و یا هر مشکل دیگری به وجود آمد، می توانید از خدمات تعمیرات جاروبرقی استفاده کنید.
شما می ‌توانید هنگام خرید، جارو برقی مخزن‌ دار تهیه کنید تا از دردسر ‌های پر و خالی کردن پاکت جارو برقی خلاص ‌شوید.
تعویض مرتب و به موقع کیسه جارو برقی
  • بررسی بخش کمربندی جارو برقی 

مورد بعدی که در مراقبت و نگهداری از جارو برقی حائز اهمیت است بررسی کمربندی آن است. کمربندی جارو برقی بر روی رول برس آن قرار دارد. در صورت ایجاد ترک خوردگی و افتادگی بر روی کمربندی بهتر است آن را تعویض نمایید تا کارایی و عمر جارو برقی شما افزایش یابد. اغلب سرویس کاران و تعمیر کاران جاروبرقی توصیه می‌ کنند که سالی یک بار کمربندی جدید بخرید و به جای قبلی قرار دهید. البته این نکته به میزان استفاده از جاروبرقی بستگی دارد.
بررسی بخش کمربندی جارو برقی          بررسی بخش کمربندی جارو برقی
  • بدنه جاروبرقی

یکی دیگر از قطعات جاروبرقی که هم در کارایی و هم در زیبایی آن تاثیر دارد بدنه جاروبرقی است. معمولا حواسمان به بدنه جاروبرقی نیست و در هنگام استفاده از جاروبرقی، بدنه آن به همه جا کوبانده می شود و این عمل باعث صدمه دیدن بدنه می شود. سعی کنید دکمه های جارو برقی را با دست فشار دهید و اگر این کار را با پا انجام می دهید،هر چه آرام تر بهتر.
بدنه جاروبرقی
  • لوله خرطومی را پاک کرده و هرگونه گرفتگی خاک را از بین ببرید

مورد بعدی که باید در این راهنمای نگهداری جاروبرقی مورد توجه باشد تمیز کردن شلنگ یا لوله خرطومی است. این شلنگ کششی بلند را از لوله جدا کیند و طول آن را با پارچه مرطوب پاک کنید. سپس با کمک یک نفر، آن را تا حدی که صاف باشد کشیده و کمی با فاصله از زمین نگه دارید. خودتان از پایین به داخل آن نگاه کنید تا ببینید آیا شلنگ مسدود است یا خیر.
در صورت مسدود بودن، یک سیم خم شده یا آویز فلزی برداشته و با احتیاط آن را درون شلنگ قرار دهید. گرفتگی را به بیرون بکشید. در صورت مسدود شدن شلنگ، ممکن است هنگام استفاده از جاروبرقی متوجه از بین رفتن مکش شوید. هنگام قرار دادن سیم در شلنگ احتیاط کنید زیرا ممکن است به طور تصادفی شلنگ را سوراخ کنید.
لوله خرطومی را پاک کرده و هرگونه گرفتگی خاک را از بین ببرید         لوله خرطومی را پاک کرده و هرگونه گرفتگی خاک را از بین ببرید
  • پارگی لوله خرطومی جاروبرقی

لوله خرطومی جاروبرقی یکی از قطعات مهم در جاروبرقی می باشد که وظیفه انتقال زباله ها به داخل کیسه(پاکت) جاروبرقی را دارد. پارگی در هر یک از قسمت های لوله خرطومی باعث می شود که عمل مکش هوا به درستی انجام نشود و زباله ها همراه با این مکش هوای جاروبرقی نتوانند به داخل جاروبرقی ورود پیدا کنند. همواره سعی کنید از کشیدن لوله خرطومی برای جابجایی جارو خودداری کنید و تا حد امکان مراقب باشید تاخوردگی در آن ایجاد نشود.
در صورت پارگی در قسمتی از لوله خرطومی جاروبرقی، در چنین شرایطی حتما باید نسبت به تهیه یک خرطومی جدید مطابق با مدل دستگاه جاروبرقی خود اقدام کنید و در هنگام استفاده مجدد از جاروبرقی دقت داشته باشید تا لوله خرطومی جمع نشود و یا تاخوردگی نداشته باشد، هر چند که لوله خرطومی از انعطاف خوبی برخوردار است اما تا خوردن آن موجب پارگی لوله خرطومی می شود. شرکت البرز پلاست مفتخر به تولید انواع لوله خرطومی جاروبرقی با سایز های مختلف با بهترین کیفیت می باشد.
پارگی لوله خرطومی جاروبرقی
 
  • روکش‌ های دریچه‌ ای را بررسی و تمیز کنید

روکش های دریچه عملکرد بسیار مهمی در جاروبرقی دارند و در کمتر راهنمای نگهداری جاروبرقی به نقش آنها اشاره شده است. از این ‌رو اکثر مردم از توجه به آن چشم پوشی می‌ کنند.
این پوشش‌ ها برای جلوگیری از جلوگیری از نشت خاک و گرد و غبار در پشت جاروبرقی قرار دارد. آنها همچنین برای کمک به خنک نگه داشتن موتور جاروبرقی تعبیه شده‌ اند. اگر تمیز کردن این دریچه‌ ها را نادیده بگیرید، به مرور زمان خطر گرم شدن بیش از حد دستگاه بالا می ‌رود. گرد و غبار در این منطقه همچنین می ‌تواند تأثیر منفی بر کارایی کلی و قدرت تمیز کردن جارو داشته باشد.
چند ثانیه طول می ‌کشد تا دریچه‌ ها را بررسی و تمیز کنید و در عوض این کار آسان و ساده می ‌تواند سال ها به عمر جاروبرقی شما بیفزاید. این کار را حداقل هفته ‌ای یک بار انجام دهید.
روکش‌ های دریچه‌ ای را بررسی و تمیز کنید
  • دسته و برس جاروبرقی

این دو قطعه نیز از لوازم ضروری هر جارو برقی هستند که در هنگام استفاده از جاروبرقی از ضربه خوردن آنها باید جلوگیری کرد. معمولا کارخانه سازنده چند مدل برس متفاوت به همراه جاروبرقی به فروش می رساند که هر کدام از آنها برای قسمت خاصی از منزل شما کاربرد دارند.
  • دسته جاروبرقی
برخی افراد برای تمیز کردن گوشه های سقف و یا طاقچه ها از جاروبرقی استفاده می کنند. اما شما هر زمان که احساس کردید نیاز است تا برای تمیز کردن این مکان ها از جاروبرقی استفاده کنید بهتر است از یک نردبان و دسته مخصوص این کار استفاده کنید. نگهداری از جاروبرقی مستلزم این است که شما بدانید در هنگام تمیز کردن مکان های مختلف از چه روش هایی استفاده کنید تا به اجزا و بدنه داخلی و خارجی جاروبرقی آسیبی وارد نشود.
دسته جاروبرقی         دسته جاروبرقی
  • برس های جاروبرقی
حتما تا به حال متوجه شده اید که در قسمتی از جاروبرقی مکانی را برای قرار دادن انواع سری و برس ها اختصاص داده اند تا بتوانید برای تمیز کردن انواع سطوح و قسمت های خاصی که برس اصلی جاروبرقی به سختی وارد می شود، استفاده کنید. دقت داشته باشید که با مطالعه دفترچه راهنما می توانید کاربرد هریک از این سری ها را بدانید.
برس های جاروبرقی         برس های جاروبرقی
  • پارویی جاروبرقی را مرتباً تمیز کنید

کفی یا قسمت پارویی جاروبرقی را از نظر اینکه دچار انسداد است یا خیر؟ بررسی کنید. یکی از مهمترین مواردی که باید در تعمیر و راهنمای نگهداری جاروبرقی بر روی آن تمرکز کنید، بخش پارویی است. این بخش به لوله متصل و به صورت مستقیم با سطحی که جارو می ‌کنید در ارتباط است.
با چرخاندن سر آن به صورت وارونه و نگاه کردن به داخل آن، به راحتی می ‌توانید بفهمید که آیا دچار انسداد است و به تمیز کردن نیاز دارید یا خیر.
سر کفی را باز کنید. برای این کار صفحه زیرین را از پارویی جدا کنید. ممکن است لازم باشد با یک پیچ گوشتی این کار را انجام دهید. به یاد داشته باشید که هر پیچ را که بیرون می‌ آورید نگه دارید!
بعد از باز کردن هر کرک، نخ یا مویی را که ممکن است دور حلقه برس بپیچد بیرون بیاورید. ممکن است برای بیرون آوردن مو و کرک به یک قیچی کوچک نیاز داشته باشید.
در کنار این موارد نکته مهمی که باید در این راهنمای نگهداری جاروبرقی  و استفاده از آن باید مورد توجه قرار گیرد، سطحی است که برای تمیز کردن انتخاب کرده‌ ایم در نظر داشته باشیم و از سری مناسب این کار استفاده کنیم تا به جاروبرقی فشار مضاعف وارد نشود. اغلب جاروبرقی‌ ها دارای یک دکمه در بخش پارویی هستند که برای تنظیم برس بر روی سطوح صاف مثل موکت و پارکت یا سطوحی مانند فرش است.
پارویی جاروبرقی را مرتباً تمیز کنید
  • چرخ های جاروبرقی

طبیعتا شما در هنگام جارو کشیدن با جاروبرقی به راحتی به هر سمتی می روید و جاروبرقی نیز به دنبال شما می آید اما این راحتی جابجایی فقط از مزیت وجود چهار چرخی که در جاروبرقی قرار داده شده است می باشد و بدون آنها جابجایی جاروبرقی بسیار کار سختی می باشد و یکی از نکات مهم و جالب استفاده از جاروبرقی همین استفاده درست از جاروبرقی در محل های متفاوت می باشد.
برای اینکه بتوانید از شکسته شدن چرخ های جاروبرقی جلوگیری کنید بهتر است در هنگام انتقال آن از نیم پله ها و یا پله های بین طبقات احتیاط لازم را داشته باشید.
چرخ های جاروبرقی پله و نیمه پله
چرخ های جاروبرقی نیز تاثیر زیادی در سلامت سایر قطعات جاروبرقی دارند. چون جاروبرقی همواره در حال حرکت است اگر چرخ ها به درستی نچرخند، فشار زیادی رو دسته و لوله خرطومی وارد می شود و ممکن است باعث پارگی لوله خرطومی شوند.
هر چند وقت یک بار، بسته به میزان سنگین استفاده، دستگاه خود را بیرون ببرید و مطمئن شوید که غلتک ‌ها بدون آلودگی و آشغال هستند. این مورد یکی از قسمت مهم در راهنمای نگهداری جاروبرقی است زیرا به حرکت بهتر جاروبرقی و در نتیجه عملکرد بهتر آن ختم می ‌شود. این امر به ویژه در صورت داشتن حیوانات خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا مو به راحتی در غلتک گره می ‌خورد. اگر این نکته را نادیده بگیرید، سرانجام غلطک‌ ها آنقدر پر از مو و پرز می ‌شوند که دیگر نمی ‌توانید آنها را به حرکت در آورید.
چرخ های جاروبرقی             چرخ های جاروبرقی
چرخ های جاروبرقی                                                                                       چرخ های جاروبرقی
  • سوئیچ یا دکمه های جاروبرقی

برخی از افراد عادت دارند که در هنگام استفاده از جاروبرقی برای اینکه خیلی خم و راست نشوند از انگشت پاهای خود برای خاموش / روشن کردن جاروبرقی و یا کم / زیاد کردن دور موتور جاروبرقی استفاده کنند و حتی نمی دانند که این کار چه فشار مضاعفی به کلید ها وارد می کند و در زمان کوتاهی ممکن است این سوئیچ یا کلید های جاروبرقی شل شوند و یا حتی به طور کلی از کار بیفتند.
سوئیچ یا دکمه های جاروبرقی
  • در ساعات اوج مصرف برق از جاروبرقی استفاده نکنید

سرشب و زمانی که مصرف برق به واسطه روشن بودن چراغ‌ ها و دیگر لوازم برقی بالاست، بدترین زمان برای استفاده از جاروبرقی است. اگر تمام نکات گفته شده در این راهنمای نگهداری جاروبرقی را رعایت نکنید اما به این مورد مهم توجه نکنید؛ علاوه بر این مصرف برق و هزینه‌ های آن برای شما بالا می ‌رود، عمر جاروبرقی نیز کوتاه می ‌شود. زیرا نوسانات برق در این ساعات به شدت بالاست و کوچک ترین اتصال یا کم و زیاد شدن شدت برق می ‌تواند به نیم‌ سوز شدن یا سوختن کامل جاروبرقی متنهی شود.
در ساعات اوج مصرف برق از جاروبرقی استفاده نکنید
  • قطعات قابل شستشو را هر چند وقت یکبار بشویید

نظافت و رعایت نکات گفته شده در این راهنمای نگهداری جاروبرقی به صورت منظم باعث می‌ شود تا این وسیله به صورت مؤثرتری کار کند و به خوبی عمل مکش گرد و خاک و زباله را انجام دهد. حتی می‌ تواند طول عمر آن را افزایش دهد.
به طور کلی، بسته به میزان استفاده از این وسیله، باید هر 6 ماه یکبار برنامه‌ ای برای شستن و تمیز کردن عمیق برخی قطعات جاروبرقی داشته باشید. برس، کیسه پارچه ‌ای، فیلتر، در برخی جاروها مخزن، شلنگ و لوله جز این قطعات هستند که بهتر است با آب گرم و شوینده تمیز شوند.
قطعات قابل شستشو را هر چند وقت یکبار بشویید
  • عدم استفاده از جاروبرقی در اماکن مرطوب

نحوه نگهداری طولانی مدت از جاروبرقی به این بستگی دارد که شما تفاوت مدل های جاروبرقی را بدانید و مطمئن باشید که جاروبرقی هایی برای مصارف خانگی قابلیت های خیلی زیادی در مقابل جاروبرقی های صنعتی و یا جاروبرقی های سطلی آب و خاک ندارند.
اگر جاروبرقی شما یک مدل معمولی برای استفاده در منزل است از آن در جاهایی که خیس هستند و برای جمع آوری آب استفاده نکنید. چون بلافاصله موتور جاروبرقی دچار مشکل شده و خواهد سوخت. برای این منظور می توانید از جاروبرقی های آب و خاک استفاده کنید.
البته که امروزه جاروبرقی سطلی آب و خاک هم در ابعاد مناسب تر برای استفاده در منزل هم تولید می شود و اگر می خواهید که در جاهای مرطوب و یا برای جمع آوری مایعات از جاروبرقی استفاده کنید بهتر است که نسبت به خرید جاروبرقی سطلی آب و خاک اقدام کنید.
عدم استفاده از جاروبرقی در اماکن مرطوب
  • گرم شدن بیش از حد جاروبرقی

در هنگام استفاده از جاروبرقی باید این نکته را حتما رعایت کنید که به طور مداوم و یکسره از جاروبرقی استفاده نکنید چون باعث می شود به موتور جاروبرقی فشار وارد شود و داغ کند که این کار باعث می شود موتور در حالت نیم سوز قرار بگیرد و یا حتی کاملا بسوزد.
برای حفظ و نگهداری از جاروبرقی اگر می خواهید چندین ساعت از جاروبرقی استفاده کنید بهتر است بیشتر از 15 دقیقه جاروبرقی روشن نماند.
گرم شدن بیش از حد جاروبرقی
  • هر نوع آشغالی را با جارو برقی جمع نکنید

اکنون جاروبرقی ‌ها استفاده ‌های متنوعی دارند و مکش آنها برای آشغال‌ های مختلفی متفاوت است. آگاهی از اینکه مکش چه زباله‌ هایی می ‌تواند باعث خرابی جاروبرقی شما شود، کمک بسیاری به شما در مراقبت از جاروبرقی خواهد کرد.
هر نوع آشغالی را با جارو برقی جمع نکنید
  • جمع نکردن شن ریزه و خاک با جاروبرقی

یکی از موارد مهم دیگری که برای نگهداری جاروبرقی توصیه می شود این است که بدانید جمع کردن گرد و غبار و خاک تا حدی می تواند توسط جاروبرقی معمولی انجام شود ولی اگر حجم آن خیلی بالا باشد و یا حتی شن ریزه و ماسه هم درون آنها وجود داشته باشد نمی توانید از جاروبرقی های خانگی و معمولی استفاده کنید.
به دلیل اینکه وجود شن ریزه و گرد و غبار اگر خیلی زیاد باشد به راحتی می تواند به داخل موتور نفوذ کند و باعث خرابی زود هنگام موتور جاروبرقی شود.
بهتر است قبل از اینکه بخواهید جاروبرقی را روشن کنید ابتدا نسبت به گردگیری منزل اقدام کنید و دقت داشته باشید که حتما از یک ماسک برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل دستگاه تنفسی خود استفاده کنید.
جمع نکردن شن ریزه و خاک با جاروبرقی
سعی شد در نوشته بالا نکات مهم برای استفاده صحیح و نگهداری اصولی از جاروبرقی گفته شود. با رعایت همین نکات بسیار ساده سال ها می توانید بدون مشکل از جاروبرقی خود به راحتی استفاده کنید.

سخن پایانی

جاروبرقی شما نیاز به توجه زیادی ندارد، اما برخی از نکات ساده‌ای که در همین راهنمای نگهداری جاروبرقی گفته شده،  می‌ توانند از خراب شدن آن جلوگیری کنند. برای اینکه خود را از انجام تعمیرات پرهزینه نجات دهید، هر بار قبل از روشن کردن جاروبرقی، فیلتر، شلنگ و رول برس را بررسی کنید. در صورت لزوم قطعات را عوض کنید و گرد و غبار دستگاه را تمیز کنید تا فیلترها مسدود نشوند.
گرچه نگهداری و مراقبت از جاروبرقی زمان ‌بر نیست اما یک وظیفه فوق‌ العاده مهم است. موارد گفته شده در این مطلب تحت عنوان راهنمای نگهداری جاروبرقی را اگر مرتباً آن را اجرا کنید، فقط چند دقیقه وقت شما را می‌ گیرد.
در واقع، بیشتر کارهایی که انجام می‌ دهید پاک کردن گرد و غبار اضافی و از بین بردن زباله‌ هایی است که به طور بالقوه در برخی اجزای این وسیله گیر می ‌کند. هر چه جاروبرقی شما تمیزتر باشد مکش بهتر است و زودتر می ‌توانید کار خود را انجام دهید. علاوه بر این رعایت نکات گفته شده به نوعی سرمایه‌ گذاری و صرفه‌ جویی در هزینه‌ های تعمیر یا تعویض جاروبرقی است.
به طور کل همان طور که پیش تر و در متن این مقاله به آن اشاره نمودیم تعمیر جارو برقی های گوناگون نیاز به مهارت و تخصص بسیار زیادی دارد. اما برای جلوگیری از این اتفاق و  به منظور تعمیر جارو برقی خود بهتر است نکات و مورادی را که در متن این مقاله به آنها اشاره نمودیم و مورد بررسی قرار دادیم را رعایت کنید تا علاوه بر کارایی بهتر جارو برقی، عمر آن را نیز افزایش دهید. از نکات مهمی که پیش تر نیز آنها را مورد بررسی قرار دادیم می توان به تعویض به موقع کیسه جارو برقی، اطمینان از مسدود نشدن لوله جارو برقی و تعویض به موقع فیلتر جارو برقی می توان اشاره نمود. 
اما در مواقع نیاز و مواجه شدن با مشکل در کارایی و کارکرد جارو برقی خود بهتر است از یک متخصص و فرد ماهر کمک بگیرید تا مشکل به وجود آمده را با روشی اصولی و درست برطرف نماید. 
یک متخصص و فرد ماهر و تعمیرکار حرفه ایی جاروبرقی
لینک کوتاه شده محتوی: https://alborz-plast.ir/node/3595

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.