آموزش تعمیر و تعویض لوله خرطومی و لوله تلسکوپی جارو برقی خانگی

آموزش تعمیر و تعویض لوله خرطومی و لوله تلسکوپی جارو برقی خانگی

لوله خرطومی جاروبرقی خانگی

جاروبرقی یکی از وسایل ضروری و اصلی برای نظافت هر خانه‌ای است. اگر شما هم مثل خیلی از افراد دیگر در زمان جارو زدن توجهی به لوله خرطومی جاروبرقی نمی‌کنید و آن را از سمتی به سمت دیگر خانه حرکت می‌دهید، احتمالا به زودی شاهد ترک‌خوردگی یا پاره شدن آن خواهید بود. این اتفاق باعث می‌شود که قدرت مکش جاروبرقی، طول عمر و… کاهش پیدا کرده و در نتیجه شما مجبور به تعویض خرطومی جاروبرقی خواهید شد. به یاد داشته باشید که اگر در این شرایط برای تعویض خرطومی جاروبرقی اقدام نکنید، به زودی شاهد آسیب شدید موتور دستگاه و یا بروز مشکلات فنی در آن خواهید شد بنابراین اصلاح آن را پشت گوش نیندازید.

آموزش تعویض لوله خرطومی جاروبرقی، یکی از آموزش‌هایی است که تمام کاربران این وسیله باید با آن آشنا باشند، چرا که در طول عمر مفید جاروبرقی، در اثر گرفتگی لوله خرطومی، وجود زدگی، پارگی یا آسیب در آن و حتی ساطع شدن بوی بد از لوله خرطومی، ممکن است مجبور به تعویض آن شوید. کار تعویض لوله خرطومی جاروبرقی از آن دست کارهایی است که با یک آموزش ساده، برای انجام آن، نیازی به کمک تعمیرکار جاروبرقی نیست. اما پیش از آموزش تعویض لوله خرطومی جاروبرقی، می‌خواهیم شما را با روش تعمیر آن آشنا کنیم.

جاروبرقی دو لوله‌ی به هم چسبیده دارد. یکی از آنها معمولا لوله‌ای صاف و فلزی است که به آن به لوله تلسکوپی می‌گویند. دیگری لوله‌ای پلاستیکی و منعطف است که به آن لوله خرطومی گفته می‌شودلوله جاروبرقی یکی از ارکان مهم در دستگاه انتقال زباله‌ها از محیط به داخل جاروبرقی است. معمولا یک سر لوله جاروبرقی به برس جاروبرقی و سر دیگر آن به مخزن یا پاکت جاروبرقی وصل می‌شود. زباله‌ها توسط قدرت مکش موتور جاروبرقی به داخل لوله جاروبرقی کشیده می‌شوند و توسط لوله به داخل مخزن نگهداری، هدایت می‌شوند.

به همین دلیل اگر ایراد و خرابی در این قسمت جاروبرقی رخ دهد، باعث عدم عملکرد صحیح دستگاه خواهد شد. از این رو اگر شاهد وجود مشکلی در این قطعه چون پارگی و یا سوراخ شدن بودید حتماً باید در اولین فرصت به تعویض لوله خرطومی جاروبرقی بپردازید تا مشکل دستگاه بدتر نشود. چرا که عدم تعویض لوله خرطومی جاروبرقی در زمان مناسب و به موقع دستگاه، باعث کاهش قدرت مکش جاروبرقی و وارد شدن آسیب به سایر قطعات دستگاه خواهد شد.

جنس لوله خرطومی جاروبرقی در برندهای مختلف دستگاه متفاوت می‌باشد. البته در اکثر جاروبرقی‌ها از جنس پلاستیک منعطف بوده که در زمان استفاده از دستگاه مشکل و دردسری نداشته باشد. در برخی از مدل‌های جدید جاروبرقی‌های برند بوش، جنس لوله خرطومی از یک پوشش پارچه‌ای نیز بر رویه لوله پلاستیکی استفاده شده است که باعث افزایش طول عمر دستگاه و راحتی استفاده از آن می‌شود.

از این رو اگر در زمان استفاده از جاروبرقی به واسطه جارو کشیدن اجسام تیز و یا شیشه، مشکلی برای این قسمت جاروبرقی رخ دهد، باید نسبت به آموزش تعویض لوله خرطومی جاروبرقی اقدام نمایید و امر تعویض را انجام دهید.

پارگی لوله خرطومی جاروبرقی

تشحیص خرابی‌ لوله خرطومی جاروبرقی

گاهی اوقات لوله خرطومی در اثر برخورد با سطح تیز و یا کشیده شدن بیش از حد، پاره می‌شود. پاره شدن لوله خرطومی باعث می‌شود مکش جاروبرقی به طور کامل بازدهی نداشته باشد و گرد و خاک و زباله‌ها به سختی به مخزن نگهداری هدایت شوند. در صورتی که لوله خرطومی خراب شود، باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود.

هوا کشیدن لوله خرطومی، باعث تداخل هوای بیرون با قدرت مکش جاروبرقی می‌شود. این امر ممکن است باعث شود فکر کنید موتور جاوربرقی خراب شده و قدرت مکش خود را از دست داده است.

برای اینکه متوجه شویم لوله خرطومی از کجا پاره شده است و در صورت لزوم بتوانیم نسبت به تعمیر لوله جاروبرقی اقدام کنیم، باید در زمانی که موتور جاروبرقی روشن است، دست خود را به لوله خرطومی نزدیک کنیم. هر کجا جریان هوا از درون لوله خرطومی احساس شد، محل پارگی و خرابی لوله است.

اگر پارگی از وسط لوله باشد، باید حتما لوله را تعویض کرد و لوله جدیدی را جایگزین نمود

اگر محل پارگی به محل اتصال به برس یا مخزن نگهداری نزدیک باشد، می‌توان با جدا کردن لوله از دستگاه و بریدن لوله از پایین محل پارگی، لوله خرطومی را تعمیر کرد و نیاز به تعویض لوله خرطومی جاروبرقی را از بین برد.

چه زمانی باید نسبت به تعویض و یا تعمیر خرطومی جاروبرقی اقدام کنیم؟

  • لوله جاروبرقی دچار پارگی یا ترک ‌خوردگی شده باشد.
  • لوله به دلیل گیر کردن آشغال دچار انسداد و گرفتگی شده باشد.
  • بوی نامطبوعی را احساس کنید.
  • عدم انعطاف‌پذیری خرطومی

چسب زدن به پارگی لوله خرطومی جاروبرقی منجر به آسیب رساندن به موتور جاروبرقی می شود و مکش جارو برقی را کاهش می دهد

و اما نکات مهمی که باید به آنها توجه کنیم:

- اولین و ساده‌ترین کار، خرید لوله خرطومی جدید با کیفیت و با جنس خوب است. لوله خرطومی را تهیه کنید که مناسب برند و مدل جاروبرقی شما باشد. در غیر این صورت ممکن است بعد از مدت ‌زمان کوتاهی نیاز به تعویض مجدد آن داشته باشید.

- برخی افراد، برای تعمیر لوله جاروبرقی به محل پارگی پارچه می‌بندند یا به آن چسب می‌زنند. این کار لوله را تعمیر نمی‌کند و تنها سبب آسیب رسیدن به موتور دستگاه می‌شود، اما این کار یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید در مورد جاروبرقی خود انجام دهید. به‌دلیل اینکه، محلی که در لوله خرطومی، چسب زده‌اید، ممکن است موجب گرفتگی در لوله و مشکلات دیگری شود. نمی‌توان گفت که پارگی لوله با استفاده از چسب صددرصد از بین می‌رود. مکش شدید جاروبرقی باعث نشت هوا از برخی قسمت‌های چسب خواهد شد. این امر سبب می‌شود درنهایت چسب از جای خود کنده شود. اما مکش جاروبرقی در مدتی که چسب هنوز روی لوله خرطومی است، کاهش می‌یابد و کاهش مکش نیز منجر به وارد شدن بار اضافی بر موتور و آسیب رسیدن به آن خواهد شد.

-همیشه می‌توانید اقدام به تعمیر خرطومی جاروبرقی کنید اما ممکن است با گذشت زمان جای بریدگی بزرگ و بزرگ‌تر شود. در این صورت تعویض خرطومی بهترین انتخاب است.

- هوا کشیدن لوله خرطومی، باعث تداخل هوای بیرون با قدرت مکش جاروبرقی می‌شود. این امر ممکن است باعث شود فکر کنید موتور جاوربرقی خراب شده و قدرت مکش خود را از دست داده است.

- اگر خرابی یا پارگی لوله سریع رفع نشود، منجر به خرابی موتور جاروبرقی می‌شود و باید برای تعمیر موتور جاروبرقی اقدام کنید.

- در صورت وجود انسداد و گرفتگی بهتر است ابتدا آن را رفع کنید تا در آینده مشکل‌ساز نباشد.

- گاهی اوقات رابط پلاستیکی ، پرس شده است و امکان جدا کردن آن نیست در این صورت باید از تعمیرکا جاروبرقی  کمک بگیرید.

- لوله خرطومی را تهیه کنید که مناسب برند و مدل جاروبرقی شما باشد. در غیر این صورت ممکن است بعد از مدت‌زمان کوتاهی نیاز به تعویض مجدد آن داشته باشید.

آموزش تعمیر لوله خرطومی جاروبرقی

شاید عجیب باشد که بگوییم شما می‌توانید به‌ جای تعویض خرطومی جاروبرقی نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. گاهی اوقات جای پارگی یا ترک‌ خوردگی در ابتدای لوله است و شما می‌توانید به‌ راحتی آن را تعمیر کنید اما چطور؟

- ابتدا به کمک دکمه خار را از روی زانویی یا کوپل باز کنید. شما می‌توانید از پیچ‌ گوشتی برای انجام این کار استفاده کنید.

- لوله خرطومی را در خلاف جهت بپیچانید تا از جاروبرقی جدا شود.

- قطعه پلاستیکی اتصال‌دهنده که نزدیک پارگی لوله است را جدا کنید. به کمک یک کاتر یا چاقوی اره‌ای مناسب قسمت پارگی لوله خرطومی را با احتیاط ببرید.

- قسمت‌های اصلی و توپی پلاستیکی را به جاروبرقی وصل کنید. حالا می‌توانید مثل قبل از جارو برای تمیز کردن خانه استفاده کنید.

تست جاروبرقی

بعد از اینکه نسبت به تعویض لوله خرطومی جاروبرقی اقدام کردید، نیاز است مطمئن شوید که قطعات را به‌درستی وصل کرده‌اید. جاروبرقی را به برق بزنید و سپس دستگاه را روشن کنید تا بتوانید عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر این کار را به‌درستی انجام داده باشید، دستگاه بدون مشکل کار خواهد کرد.

اما اگر بریدگی در ابتدای لوله خرطومی نبود باید چه کار کنیم؟ در این شرایط راهی جز تعویض لوله خرطومی جاروبرقی ندارید. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

لوله خرطومی جاروبرقی

آموزش تعویض لوله خرطومی جاروبرقی

حالا نوبت به این می‌رسد که لوله خرطومی جدیدی که خریداری کرده‌اید را بردارید و به جای لوله قدیمی قرار دهید. سپس مجددا زانویی و رابط را با دقت به لوله خرطومی جدید وصل کنید؛ احتمالا می‌دانید که لوله خرطومی از سمت کوپل وارد دهانه جاروبرقی می‌شود و از سمت دیگر به لوله تلسکوپی متصل است. مکش قوی جاروبرقی باعث می‌شود که تمام گردوخاک و کثیفی‌ها از روی زمین پاک شده و وارد کیسه جاروبرقی شوند. گاهی اوقات پارگی یا آسیب در محلی رخ می‌دهد که جای مناسبی برای کوتاه کردن لوله نیست. برای مثال وسط لوله خرطومی ترک می‌خورد و پاره می‌شود. در چنین مواقعی تنها راه، تعویض لوله خرطومی جاروبرقی است. همانطورکه می‌دانید لوله خرطومی جاروبرقی از یک سر به زانویی و از سر دیگر به رابط لوله و دستگاه وصل است. اگر زانویی و رابط دستگاه شما سالم است، تنها با خرید لوله خرطومی جاروبرقی می‌توانید مشکل را حل کنید. گاهی اوقات، علاوه‌بر پارگی، موارد دیگری مانند بوی نامطبوع یا گیر کردن آشغال درون لوله و خارج نشدن آن و حتی انعطاف‌پذیر نبودن لوله نیز می تواند ما را مجبور به تعویض آن کند؛ در آغاز روند تعویض لوله خرطومی جاروبرقی باید به این نکات توجه کنید:

- کوپل و لوله تلسکوپی سالم هستند و تنها لوله خرطومی دچار مشکل شده است که می‌توانید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید. برای وصل کردن آن باید ابتدا خار روی این دو قطعه را با پیچ‌گوشتی باز کرده و لوله خرطومی را جدا کنید. سپس کوپل و لوله تلسکوپی را به دو سر لوله خرطومی وصل کنید.

- در غیر این صورت باید لوله خرطومی را به صورت کامل همراه با کوپل و لوله تلسکوپی تعویض کنید.

آموزش تعویض خرطومی جاروبرقی

تعویض خرطومی در برندهای مختلف جاروبرقی

- تعویض لوله خرطومی جاروبرقی ال جی: شاید زمانی که در حال جارو زدن هستید، متوجه این شده باشید که قسمتی از لوله خرطومی آسیب دیده است. اگر می‌خواهید متوجه جای دقیق آن شوید، نیاز است زمانی که جاروبرقی روشن است، دست خود را به نزدیکی لوله ببرید و ببینید که کدام قسمت دچار پارگی شده است. اگر این محل نزدیک به سر یا انتهای لوله (محل اتصال به جاروبرقی) بود که نیاز به تعویض نیست. در غیر این صورت باید نسبت به تعویض لوله خرطومی جاروبرقی ال جی اقدام کنید.

- تعویض لوله خرطومی جاروبرقی سامسونگ: سامسونگ یکی از برندهای معروف وسایل الکترونیکی است. اگر جاروبرقی مدل سامسونگ دارید اما چند وقتی هست که لوله خرطومی آن در اثر کشیدن زیاد پاره شده است، بهتر است محل بریدگی را پیدا کنید و در صورت نیاز نسبت به تعویض لوله خرطومی جاروبرقی سامسونگ اقدام کنید تا در آینده آسیبی به موتور آن وارد نشود.

- تعویض لوله خرطومی جاروبرقی پارس خزر: تعویض لوله خرطومی جاروبرقی پارس خزر مثل سایر مدل‌های جاروبرقی است. یعنی باید ابتدا محل بریدگی را پیدا کنید و سپس نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید تا بتوانید مجددا از جاروبرقی خود برای تمیز کردن خانه استفاده کنید.

خرید لوله خرطومی جاروبرقی

اگر قصد تعویض خرطومی جاروبرقی را دارید، می‌توانید آن را با قیمت‌های مناسب از فروشگاه‌های آنلاین و حضوری تهیه کنید. قیمت لوله خرطومی با توجه به جنس، اندازه، مدل و کیفیت متفاوت است. معمولا جنس لوله خرطومی از پلاستیک است اما جنس لوله خرطومی جاروبرقی بوش از لوله پلاستیکی با پوشش پارچه‌ای ساخته شده است.

جارو برقی سطلی

لوله تلسکوپی جاروبرقی خانگی:

درست است که لوله تلسکوپی از پلاستیک ساخته نشده و مشکلاتی مانند پارگی یا سوراخ شدن برای آن پیش نمی‌آید اما گاهی اوقات شرایط این بخش به‌گونه‌ای است که راهی جز تعویض و تعمیر دسته تلسکوپی جاروبرقی ندارید. از این شرایط می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

- امکان تنظیم و تغییر اندازه لوله تلسکوپی وجود ندارد.

- شکل ظاهری آن در اثر ضربه تغییر پیدا کرده است.

- لوله تلسکوپی هرز شده و دیگر قابلیت تنظیم ارتفاع را ندارد.

تعمیر لوله تلسکوپی جاروبرقی اغلب لازم نیست. چرا که این قطعه از جنس فلز است و از ساختاری محکم تشکیل شده است. بنابراین برخلاف لوله خرطومی دستگاه، این لوله به‌ندرت دچار آسیب خواهد شد. اما ممکن است به دلیل سازگار نبودن حالت این قطعه با بدن، ضربه دیدن و … مجبور به تعمیر یا تعویض آن شوید. حتی برخی از این لوله‌ها ممکن است از فلز بی‌کیفیتی ساخته شده باشند؛ در نتیجه در اثر استفاده طولانی مدت دچار تغییر شکل شوند. در این مطلب ابتدا مواردی را بررسی می‌کنیم که در پی آن‌ها کاربر نیاز به تعمیر لوله تلسکوپی دستگاه دارد. سپس نحوه برطرف کردن ایراد این قطعه را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

در چه مواردی لوله تلسکوپی دستگاه باید تعمیر شود؟

برخلاف لوله خرطومی، لوله تلسکوپی جاروبرقی از جنس پلاستیک نیست؛ از همین رو دچار مشکلاتی همچون پاره شدن، سوراخ شدن و … نمی‌شود. مشکلات لوله تلسکوپی، اغلب مرتبط با ارگونومی بدن است و مناسب نبودن آن می‌تواند سبب مشکلاتی همچون درد عضلانی، خستگی و … در هنگام استفاده از دستگاه شود. به همین جهت نیز تعمیر لوله تلسکوپی جاروبرقی ضرورت می‌یابد.

تعویض لوله تلسکوپی جاروبرقی به دلیل نداشتن قابلیت تنظیم ارتفاع

اگر از مدل‌های قدیمی‌تر جاروبرقی استفاده می‌کنید، احتمالاً لوله تلسکوپی دستگاه شما قابلیت تنظیم ارتفاع ندارد.

- در چنین مواردی تنظیم لوله تلسکوپی با حالت بدن دشوار است.

- برای رفع این مشکل باید با توجه به قد خود عمل کنید.

- اگر قد شما کوتاه است به جای استفاده از دو لوله تلسکوپی متصل به هم می‌توانید از یکی از آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها استفاده کنید.

- درصورتیکه قادر به استفاده از لوله به این شکل نیستید.

- می‌توانید لوله تلسکوپی قدیمی را کنار گذاشته و یکی از لوله‌های تلسکوپی جدید را متناسب با ارگونومی بدن خود تهیه کنید.

به وجود آمدن برآمدگی در اثر ضربه و تعمیر لوله تلسکوپی جاروبرقی

مشکل دیگری که ممکن است در لوله تلسکوپی به‌ وجود بیابید، آسیب رسیدن به آن در اثر ضربه است.

- در چنین مواردی تنها شکل ظاهری لوله تلسکوپی جاروبرقی شما تغییر می‌کند.

- اگر این تغییر ظاهری شما را اذیت می‌کند، می‌توانید کار تعمیر لوله تلسکوپی را با استفاده از حرارت و شعله انجام دهید.

- اما بهترین راه در این مورد نیز خرید یک لوله جدید و تعویض آن است.

عمل نکردن اهرم تنظیم ارتفاع  از دلایل تعمیر لوله تلسکوپی جاروبرقی

عمل نکردن اهرم تنظیم ارتفاع  از دلایل تعمیر لوله تلسکوپی جاروبرقی به شرح زیر میباشد:

- لوله‌های تلسکوپی جدید دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند.

- به این صورت که این لوله‌ها اغلب از دو قسمت یعنی یک لوله بزرگتر و یک لوله باریکتر تشکیل شده‌اند.

- لوله باریکتر درون لوله بزرگتر جای می‌گیرد.

- شما می‌توانید با استفاده از اهرمی که برای این کار تعبیه شده است لوله تلسکوپی را در ارتفاع متناسب خود تنظیم نمایید.

- گاهی اوقات در اثر عدم استفاده طولانی مدت، اهرم تنظیم خشک شده و دیگر قادر به تغییر ارتفاع دستگاه نخواهید بود.

- در چنین مواقعی برای تعمیر لوله تلسکوپی جاروبرقی می‌توانید از روغن کاری اهرم کمک بگیرید.

- در اکثر موارد مشکل با اندکی فشار و کمک روغن حل خواهد شد.

- بهتر است هر چند وقت یکبار از این اهرم استفاده نمایید تا خشک نشود.

هرز شدن لوله تلسکوپی و تعویض لوله تلسکوپی جاروبرقی

برای اینکه لوله تلسکوپی قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد؛ شیارهایی روی لوله کوچکتر آن ایجاد شده است. این شیارها ممکن است در اثر ساییده شدن از بین بروند و لوله تلسکوپی قابلیت تنظیم ارتفاع را از دست بدهد. در چنین مواردی نیز تعمیر میسر نیست و تنها راه تعویض این قطعه است.

شکستن اهرم تنظیم ارتفاع

برای تعمیر لوله تلسکوپی می‌توانید، از یک لوله پی وی سی در محل شکستگی استفاده کنید. برای این کار لوله پی‌ وی سی را با حرارت سشوار نرم کنید سپس آن را در محل شکستگی قرار دهید.

سخن آخر:

لوله خرطومی جاروبرقی از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. بنابراین خرید لوله خرطومی جاروبرقی به مراتب از چسب‌کاری و واردکردن آسیب‌های جدید به دستگاه بسیار منطقی‌تر است. همانطور که گفتیم، پارگی و خرابی لوله جاروبرقی سبب کاهش مکش جاروبرقی می‌شود. تداخل هوای درون لوله با مکش موتور، باعث وارد شدن فشار زیاد به موتور و پایین آمدن بازدهی موتور جاروبرقی می‌شود. اگر لوله خرطومی به موقع تعویض یا تعمیر نشود، ممکن است باعث آسیب‌های جدی به موتور مثل کاهش دائمی قدرت مکش و حتی سوختن موتور شود. با توجه به ساده و کم هزینه بودن تعویض و تعمیر لوله خرطومی جاروبرقی، توصیه می‌شود در صورت بروز هرگونه خرابی، فورا نسبت به تعمیر آن اقدام شود تا از بروز مشکلات جدی برای موتور جلوگیری شود.

شرکت البرز پلاست مفتخر به تولید انواع لوله های خرطومی جاروبرقی خانگی(لوله های خرطومی نواری) در سایزهای مختلف و با کیفیت بالا و مرغوب می باشد.

و در نتیجه جهت تعمیر و تعویض لوله تلسکوپی جاروبرقی می توان گفت: لوله تلسکوپی در بسیاری از موارد قابل تعمیر نیست. بهترین راه برای حل مشکلات آن تعویض این لوله است. لوله‌های تلسکوپی در برندهای مختلف دارای شکل‌های مختلفی هستند. این لوله‌ها از نظر قیمت نیز بسیار معقول‌اند. بنابراین می‌توانید خرید و تعویض را جایگزین تعمیر نمایید. اگر بدن شما در طول استفاده از جاروبرقی در حالت بدی قرار دارد و شما را خسته می‌کند؛ بهتر است نسبت تنظیم ارتفاع صحیح آن یا تعویض این قطعه اقدام نمایید.

لینک کوتاه شده محتوی: https://alborz-plast.ir/node/3577

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
11 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.